söndag 17 april 2011

S*tans napp!

Nu börjar jag bli ruskigt less på denna napp som verkar ställa till det för Ludvig när han sover. Han somnar förstås jättebra och är nöjd med nappen, men någon gång (några gånger snarare) under kvällen (och natten) tappar han den där rackaren och blir helt förtvivlad. Förut har han kunnat fixa till det där själv, men det har han slutat med nu. Så han skriker i princip tills vi kommer in, och även om han då har hittat nappen och stoppat in den själv så är han så uppjagad att han fortsätter skrika en stund till.

Så nu funderar jag på om man kanske skulle skippa nappen nattetid. Dagtid känner jag inget behov av att plocka bort den helt, han har fortfarande ett rätt stort sugbehov och älskar sin napp (även om vi dragit ner på användandet rätt mycket). Frågan är hur man gör? Och om det överhuvudtaget går att ta bort den på natten utan att ta bort den helt på dagen? Någon med erfarenhet? Och är det någon som tror att det kommer att funka? Eller absolut inte funka? Andra tips för en god nattsömn (nog för att vi får sova rätt bra, men inte som förr...)?

6 kommentarer:

Elin sa...

Testa att låta honom somna utan napp, kolla på länken i min blogg om somna själv. Där förklarar dom varför de vaknar och letar efter nappen. Lycka till!

Therese sa...

Har tyvärr ingen erfarenhet med napp, Jacob har aldrig haft det. Men jag tycket ni ska testa att ta bort nappen på natten. Kram

Anette sa...

Inte lätt med den där nappen. Mitt största problem med den är att de alltid försvinner.
Jag tror inte att jag skulle kunna få Niklas att vara utan på natten om han har den på dagen. Han kan somna utan den om han är tillräckligt trött, men han tar den i sömnen och hittar han den inte så vaknar han.

Men testa. Ibland blir man förvånad över vad som funkar. Och funkar det inte idag så kanske det gör det imorgon. De håller en vid liv, dom små rackarna. =)
Att skrika tills han somnar kommer jag däremot aldrig att testa - då får han hellre sova med mig i flera år. =)

Rebecca sa...

Tack för din kommentar! Vi håller kontakten ändå, och jag slutar ju inte att läsa din blogg bara för att jag slutar blogga!

Jag har tyvärr inget tips när det gäller nappen, Isak har bara napp när han ska somna och sen åker den ut när han somnat. Men jag tror att det blir svårt att låta honom ha napp på dagen men inte på natten. Allt eller inget tror jag ni får köra på... Eller så fixar han det, konstigare saker har ju hänt! =)

Hanna sa...

Jag läste i förra numret av vi föräldrar att man ska passa på vid vissa åldrar. Typ 5-6 månader var en bra ålder (då vi tog bort den) men sen skulle man vänta med att ta bort den pga separationsfasen eller vad det var. Jag tror det var ett år eller 16 månader som var nästa period som var en bra period. Om du skiter i perioder så tycker jag att ni ska bestämma er och inte ge vika. Är det fruktansvärt jobbigt att somna utan tutten så får han suga på den tills han nästan somnar och då tar ni ut den... Så gjorde jag första natten med Frans och de andra nätterna gick det skitbra! Jag tror att bara man bestämt sig så går det, barn ska tydligen känna på sig om man är bestämd eller ej.

Lycka till! Det kommer nog gå bra! Det är sjukt skönt att tutten är borta här! Fast en gnällperiod som det varit nu hade det varit rätt så underbart med en tutte att stoppa in! (tutte = napp)

systerkasia sa...

Ja du, nappen är ett gissel... Med Emilia lyckades vi runt 6 månaders ålder ta bort den helt utan allt för mkt bråk. Vi tog bara bort den och det vart en kväll med lite trassel. Sedan kom den tillbaka på en utlandsresa ;).... och vart kvar till 3 års ålder och då vet du hur vi gjorde. Snipp snipp så går napparna sänder.... Alicia skulle jag inte ens drömma om att ta kampen om att ta bort nappen i nuläget :(. Tjurigare donna får man leta efter. En pärs bara att få henne att somna själv i rummet ibland, och hon slänger ju medvetet ut nappen ur spjälisen eftersom att vi då måste komma tillbaka och ge henne den! Underbart! NOT!
Ja så jag vet inte om du blir något hjälpt av mig....
Kramen