torsdag 16 september 2010

7 kilo bebis

Morgonrutinen (eller man kanske borde säga förmiddagsrutinen?) består nu av att Ludvig vaknar vid 9.30-10.00 (beroende på om han somnat vid 8 eller vid 8.30). När han vaknar flyttar jag över honom till vagnen och drar in honom hit till köket, så får han ligga/sitta och mysa lite med Ludde en stund medan jag pysslar med annat - och fotograferar förstås.

Hej mamma!

Åh, både nappen och Ludde ligger där! Vilken ska jag ta?

Sen är det lufta rumpan i babygymmet som gäller och då brukar det bara en väldans fart! Ett sånt gympapass blir man förstås både hungrig och trött av, så då är det bråttom att tvätta av, få på blöja, sätta på kläder och fixa mat - pronto!

Ludvig har sin fina frukt- och bärpyjamas från DUNS på sig. Love it!

Apropå mat så börjar jag (vi) fundera på om vi ska försöka få in 1-2 mål gröt per dag rätt snart, tillsammans med smakportioner av "riktig" mat (dvs potatis, majs osv). Känslan säger att Ludvig aldrig mer kommer att bli riktigt nöjd på bara ersättning, så länge som maten är i flytande form så kan han suga i sig hur mycket som helst och ändå vilja ha mer (fast han egentligen är mätt), han verkar liksom inte riktigt känna mättnadskänslan förrän några minuter efter avslutat mål. 

 Ge mig gröt mamma! Jag vill ju vara som pappa.

Min förhoppning är att han om han får börja äta gröt någon gång per dag, kombinerat med ersättning och smakportioner, ska bli nöjdare. Gröt tar ju t ex längre tid att äta än att suga i sig en flaska ersättning, så kanske hinner han verkligen landa i mättnad innan han börjar jaga upp sig över att maten är slut? Dessutom känns det som att gröt fyller magen bättre än vätska, och därmed ökar på mättnadskänslan ytterligare.

Vad tror ni? Och kan man börja med både gröt och smakportioner typ samtidigt?
Det här hade ju varit en bra grej att ta upp med BVC-sköterskan, men hon är ju som sagt sjuk. Hoppas vi får en tid snart, i nästa vecka, annars måste vi vänta ytterligare en vecka eftersom jag och Ludvig åker till mamma.

Eftersom det inte blev något BVC-besök idag och jag är oliiidligt nyfiken på hur mycket Ludvig har växt sen sist, så ställde jag mig med honom på vågen (vägde mig själv först såklart). Enligt vår våg väger han exakt 7 kilo nu! +/- litegrann då eftersom vår våg såklart inte visar gram, bara kilon och hekton. Men det verkar stämma väldigt bra med hans kurva, så helt tokigt är det nog inte. Stor, men ändå så liten, kille!

2 kommentarer:

Rebecca sa...

Min bvc-sköterska sa att vi absolut kunde börja med gröt samtidigt som smakportionerna! Så gör det! Har hört många som tycker att deras barn blir nöjdare av gröt så du tänker nog helt rätt där. Spännande att se om han gillar det!

Anonym sa...

Gröt passar nog alldeles utmärkt till vår hungrige prins. Suiten han har på sig måste vara den sötaste som gjorts. Därför så passar det ju bra att Ludvig har den.

Puss puss/M