söndag 5 september 2010

Babysim!

Nu har vi tagit vårt första dopp på babysimkursen!

Vi visste redan innan att babysimmet är mitt i Ludvigs mitt-på-dagen-sovstund, och ärligt talat var jag rätt uppstressad pga det. Vet ju hur han blir om han inte fått sova på ett tag liksom... Så straxt efter 12 lade vi honom för en powernap i 45 minuter. Funkade finfint, han var så glad och pigg så när vi gick hemifrån (mycket praktiskt att bo tvärsöver gatan från simhallen).

Väl där turades vi om att byta om till badkläder och satte sen på Ludvig badbrallorna inne i "bebisomklädningsrummet". Där var förstås en massa andra bebisar också - superspännande tyckte Ludvig! En riktig liten solstråle var han där och då.

Sen in i varmvattenbassängsrummet där vi skulle hålla till. Alla föräldrar och bebisar satte sig på poolkanten och lyssnade på Anna-Karin (läraren) som berättade om alla saker vi kunde använda och leka med i vattnet. Sen hoppade hon i poolen och visade olika grepp för oss på en docka. Ungefär här började Ludvig bli övervänt (dvs otålig) och satt och sparkade i vattnet och använde högre och högre toner för att visa hur frustrerad han var.

När det så var dags för bad hoppade pappan i vattnet och tog emot Ludvig - Ludvig med stooora ögon. Men jag kan säga att han gillade det skarpt, trots att han lyckades svälja en himla massa vatten (mammas och pappas fel såklart). Han låg på rygg och plaskade, skrattade och pratade. Tittade med stora ögon på de andra bebisarna och såg mest förvånad ut när han fick "simma" på mage. Sötunge. Ingen anledning att oroa sig där inte.

Kanske borde jag ha tänkt ett steg längre och oroat mig för något annat, för när vi väl kom in i "barnomklädningsrummet" igen efter badet och skulle duscha - då var det inte lika roligt längre. Ludvig började med att skratta, men ganska så snart skrek han i högan sky, för något mellanläge har han ju inte. Han slutade skrika i några sekunder när jag för första gången någonsin tvålade in honom, det var tydligen riktigt mysigt. Men se när det var klart och duschen sattes på igen, då satte skrikandet igång igen. Dumma mamma och pappa.

Jag vet att alla vi som var där är föräldrar och jag vet att de flesta är vana vid skrikande bebisar, men lite pinsamt blir det faktiskt, just eftersom han inte har något mellanläge. När han väl skriker, då skriker han som om någon stuckit en kniv i honom eller något i den stilen. Och det hade ju ingen gjort, uppenbarligen.

På med kläder, dusch och påklädning för mamman och pappan och sen hem i en rasande fart. I med mat i barnet och sen dags att sova - och han sov i TRE timmar. Det var länge sen han gjorde det på dagtid kan jag säga. Stackarn var helt utmattad. Men ikväll har han varit en liten solstråle igen.

Så till nästa gång ska vi göra lite annorlunda. Då får vi nog väcka honom från morgonpasset, hålla honom vaken en stund, ge honom mat och sen låta honom sova en längre stund innan vi ska iväg på babysimmet. Det var rätt uppenbart att han inte hade fått sova tillräckligt länge innan vi väckte honom. Sen är det klart att själva upplevelsen i sig också var uttröttande, massa nytt i en timme liksom.

Förresten tycker vi båda två att Ludvigs hår blev så annorlunda nu när vi tvättade det med tvål/schampo (Vad kallar man det? Baby wash?). Det blev så fluffigt och fint på något vis. Inte för att hans hår inte brukar vara fint, men det blev mer som riktigt hår kan man säga. Tror vi kommer fortsätta göra som vi gjorde idag - tvätta med baby wash och sen smörja in med babyolja efteråt. Hittills har vi kört med babyolja som "tvål". Men det känns inte riktigt fräscht faktiskt, det känns som att det på något sätt kapslar in den smuts han eventuellt har på kroppen. Anyway...

Det var jätteroligt att gå på babysim hela familjen och vi ser verkligen fram emot nästa gång!

Tyvärr glömde vi ta med oss kamera (eller rättare sagt mobilkamera, för någon kamera fick jag då inte ta med mig in i ett rum med massa vatten), så vi har inga bilder från dagens babysim. Men nästa gång så! Istället bjuder jag på dagens tredje outfit (den första outfiten kräkte han ner och den andra utsattes för blöjläckage när han sov efter badet).

Body och byxor - Kaxs från KappAhl

1 kommentar:

Therese sa...

Är så mysigt med babysim men jag tror alla har jobbigt med hemgången. De blir ju så slut då. Kram